BEHANDLING AV HUNDAR

Hos oss kan din hund få hjälp med alla typer av utredningar inom medicin, hud, kirurgi, ortopedi och ögon. Vi tar oss an både akuta och kroniska problem hos ditt djur. Våra veterinärer och djursjukskötare har stor erfarenhet och tillsammans en mycket bred kompetens.
Du kan kontakta oss vare sig det rör sig om att få råd om fortsatt medicinering och skötsel hemma. Eller om du vill vaccinera din hund eller katt samt de kan få alla andra förebyggande djurhälso och -friskvård åtgärder.

Kastrering hanhund, hemgångsråd efter operation.

Testiklarna är bortopererade. Kragen ska sitta på i ca 10 dagar, dvs den tid det tar för såret att läka. Stygnen försvinner av sig själva.

Tvätta såret med sårrengöringsmedel vid behov. Låt hunden ligga tyst och lungt under kvällen och tag bara korta promenader de första dagarna. Hör av er om hunden blir hängig, eller om såret blir svullet, rött eller vätskar sig. Ge smärtstillande medicin vid behov enl recept. Hunden  har fått smärtstillande och mer kan ges smärtstillande först igen imorgon. Om djuret får kräkningar, diarre avsluta omedelbart medicineringen och kontakta oss.Hör av er om ni har några frågor eller vid problem. Jag nås på tel nr 090-122990, 070-3664500 eller om något akut händer i samband med operationen även på tel 0935-12220 (privat). Om ni akut inte får tag i mig, kontakta Vännäs distriktsveterinärstation som har dygnet runt jour.

OBSERVERA: Kastrerade hundar kan pga hormonförändringen efter kastration utveckla en lindrigare form av urininkontinens. I samband med att djuret vilar kan det droppa urin. Om läckaget upplevs störande finns medicin att prova. Kastrerade hundar har också lättare att lägga på sig vikt, så tänk på att hålla matportionerna under kontroll och hålla igång med motionen.

Kastering tik, hemgångsråd efter operation.

Din hund har kastrerats, dvs livmoder och äggstockar har blivit borttagna under narkos. Efter operationen behöver den några dagars vila men den ska ändå vara pigg och äta.

Kontrollera att såret ser fint ut dagligen. Det är mycket viktigt att hunden ha kragen på sig så att den inte slickar på såret. Kragen ska vara på några dagar efter  stygntagning. Stygnen tas vid ett besök 10-12 dagar efter operationen. Detta är kostnadsfritt.

OBSERVERA: Kastrerade hundar kan pga hormonförändringen efter kastration utveckla en lindrigare form av urininkontinens. I samband med att djuret vilar kan det droppa urin. Om läckaget upplevs störande finns medicin att prova. Kastrerade hundar har lätt att gå upp i vikt, var noga med foderdieten i framtiden!

Ge smärtstillande medicin vid behov enl recept. Hunden har fått smärtstillande och kan ges smärtstillande först igen imorgon. Om djuret får kräkningar, diarre avsluta omedelbart medicineringen och kontakta oss.

Hör av dig till oss om såret blir svullet, vätskar sig eller spricker på 090-122990, eller vid akuta problem under kvällen eller natten på 070-3664500 eller 0935-12220 (privat).

Att tänka på när du besöker klinikerna

Om ditt djur har feber, hosta, kräkningar eller diarre eller om du misstänker annan smitta tex, löss , anmäl dig utan djur i receptionen och invänta tillåtelse att ta in ditt djur.

Vännäs

UmanVeterinären AB
Gåsgränd 4
911 32 Vännäs

E-post: info@umanvet.se

Tel: 0935 - 517 00 eller 090 - 12 29 90

Umeå

DinVet i Umeå / UmanVeterinären AB
Björnvägen 9
906 40 Umeå

E-post: info@dinvetumea.se

Tel: 090 - 12 29 90

Öppettider Vännäs

Måndag 13-17. Middag 17-18 Drop in vaccinering 18-20
Tisdag Stängt
Onsdag Stängt
Torsdag Stängt
Fredag jämna veckor 08-16.00 lunch 12-13.
Fredag udda veckor Stängt

Vi svarar i telefon och mail alla veckodagar.

Tillfälliga ändringar uppdateras på vår facebooksida.

Öppettider Umeå

Öppettider
Måndag-Fredag 8.30-16.00

Telefontid för bokning och konsultation